Základy monetizace mobilních aplikací

Trh mobilních her a aplikací za posledních 5 let zaznamenal raketový nástup. V roce 2017 dosahovaly tržby v mobilním herním průmyslu 46.1 miliard dolarů. Oproti běžným video hrám pro PC a konzole mají mobilní hry mnohem větší cílovou skupinu, kterou tvoří 55 % žen a jen 45 % mužů. Fakt, že ženy hrají více mobilní hry než muži, přináší nové možnosti v zacílení a obsahu reklamy. V tomto článku jsme pro vás sepsali nejpoužívanější metody monetizace mobilních her a jejich využití.

Co je monetizace mobilních her? 

Monetizace mobilních her je proces, při kterém získávají vydavatelé peníze z mobilní her. Aktuálně jsou populární tři modely jak hry monetizovat. Nejčastěji se setkáte s modelem, kdy je hra dostupná zdarma a má v sobě nějakým způsobem zabudovanou reklamu. Stále více populární je Freemium model, ten nabízí hru zdarma a umožňuje hráči zakoupit si v aplikaci nějakou formu výhody (rychlejší postup hrou, herní měnu). Model hry zdarma s reklamou a Freemium model tvoří na Google Play přibližně 90 % veškerých zisků, na iOS je to “jen” 75 %. Méně častým typem monetizace je vydat hru placenou, nejčastěji se používá u osvědčených titulů importovaných z PC a konzolí.

Placené hry 

Využít model placených her, kdy uživatel zaplatí za hru jednorázově a následně má hru k dispozici bez reklam, je ve většině případů riskantní krok. Aktuálně v žebříčku 100 nejlepších her na Google Play nefiguruje jediná hra, který by využívala tento model monetizace. Placené hry generují zisk spíše v krátkém čase po vydání a z pravidla jsou úspěšnější hry známé z PC a konzolí. Toto tvrzení podporuje i aktuálně TOP 5 nejprodávanějších her na Google Play, kde hned 4 místa patří osvědčeným herním titulům (Minecraft, Machinarium, GTA: San Andreas a Assassin’s Creed).

Tento druh monetizace je vhodný pro větší společnosti a již úspěšné hry. Pokud by jste přesto chtěli zvolit tento model, doporučujeme vydat společně s placenou verzí i lite verzi, kde si hráči budou moct část hry vyzkoušet zdarma a rozhodnout se zda si ji koupí.

Hry zdarma s reklamou

Hry vydané zdarma s jistou formou reklamy jsou častým způsobem monetizace. Na reklamy ve hrách lidé klikají mnohem častěji než na reklamy na webu. Díky tomu mají společnosti poskytující reklamy takový zájem o umístění do aplikací. Při implementaci reklam je důležité najít vyváženost mezi vašim ziskem z reklamy a pozitivním zážitkem hráče ze hry. Pokud hráč bude muset shlédnout tři reklamy po každém odehraném levelu, asi u aplikace moc dlouho nezůstane a hodně rychle ji odinstaluje. Naopak pokud hráči za shlédnutí reklamy nabídnete nějakou výhodu (herní měnu, rychlejší postup hrou) bude mnohem více motivován shlédnout velký počet reklam.

Existuje hodně druhů reklam, které lze zobrazit v mobilní aplikaci. Zde je seznam těch nejvíce používaných:

  • Přímé reklamy: Reklama je založená na dohodě se sponzory, nebo ostatními aplikacemi a vzájemné propagaci.
  • Bannerové reklamy: Reklama je umístěná v horní nebo dolní části displaye a zobrazuje drobné obrázkové nebo textové reklamy.
  • Mediální reklamy: Reklama má formu videa se zvukem a využívá další mediální elementy pro získání pozornosti hráče. Většinou je v rohu odpočítáván čas, po který musí reklama běžet.
  • Odměňující reklamy: Shlédnutí reklamy (většinou videa) odmění hráče herní měnou, předměty, upgrady atd.
  • Reklamy na základě události: Reklama se spustí ve chvíli, kdy hráč dorazí do určitého bodu hry (místa, levelu, nahraného skóre). Součástí tohoto druhu reklamy je většinou i odměna pro hráče.


Zdroj: adcolony.com

Mikrotransakce ve hře (Freemium model)

Freemium hra je zdarma ke stažení a nabízí hráči možnost zaplatit si ve hře nějaký druh výhody. Freemium model je nejvíce používanou metodou monetizace mobilních her.  Na iOS generovaly transakce pomocí freemium modelu 70-80 % z celkového ročního zisku 10 miliard dolarů. Aktuálně je populární do hry přidávat loot boxy, které mohou mít formu krabice, truhly, balíčku karet atd. s nejistým obsahem, který je generován na základě algoritmu. Loot boxy jsou ale častým terčem kritiků kvůli návykovosti a svému hazardnímu charakteru.

Další možností je chtít po hráčích fixní poplatky z pravidla placené týdně nebo měsíčně za jisté výhody ve hře, herní čas nebo možnost používat aplikaci bez reklam. Poplatky za herní čas a výhody se v mobilních hrách objevují výjimečně, mnohem častěji na ně narazíme u velkým video herních titulů jako World of Warcraft, nebo RuneScape.

Který model vybrat?

Na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď, vše závisí na druhu hry, kterou chcete vydat. Statisticky je nejvýhodnější zavést Freemium model, který generuje největší zisky z mobilních her. Pokud nedává tento model smysl pro vaši hru, není potřeba jej za každou cenu implementovat a je lepší zvolit jiný způsob monetizace.

Nedílnou součástí výběru správného modelu pro monetizaci hry je statistická analýza. Při správném provedení analýzy poznáte potřeby a návyky svého cílového zákazníka ještě před uvedením hry na trh a budete tak mít možnost vybrat nejvhodnější model monetizace.

Ať už svou hru budete monetizovat jakýmkoliv způsobem, je potřeba mít systém vybalancovaný. Najít správnou rovnováhu mezi maximalizací vašich zisků a udržením hráče u hry je běh na dlouhou trať. Vám nezbývá než testovat různé strategie, analyzovat výsledky a optimalizovat monetizaci aplikace tak, aby byly obě strany spokojené.

 

Richard Andrýsek on FacebookRichard Andrýsek on Instagram
Richard Andrýsek
Richard Andrýsek
Zakladatel
Zakladatel GamesDev.cz a aktivní webový vývojář a datový analytik. Stará se o chod redakce a plánuje směřování projektu. Věnuje se programování, tvorbě her a hernímu průmyslu.