Čemu se věnuje Game designer

Herní vývoj by se v dnešní době už těžko obešel bez game designerů, kteří zásadně ovlivňují směr, kterým se hra bude ubírat. Game designer je velmi obecné označení, většina game designérů je úzce zaměřená na určitý aspekt hry (herní svět, charaktery, vyprávění příběhů, atd.). Bohužel malá indie studia si většinou nemohou dovolit velké množství game designérů a proto dávají přednost jednomu zkušenému game designerovi. Game designer by v takovém případě měl být nejen kreativní, měl by také disponovat technickými znalostmi v oblasti 3D modelování, tvorby herního softwaru s přesahem do dalších oblastí IT (hardware, online prostředí). Počítá se i s jistým přesahem do psychologie, sociologie, humanitních věd a umění.

Pokud se ale podíváme na úzce zaměřené game designéry, lze jejich práci rozdělit do následujících kategorií: herní svět, příběh, charaktery, obsah a zvuky.

Herní svět

Lidé pracující v tomto odvětí game designu jsou většinou vedoucí pracovníci, kteří zodpovídají za design celého herního světa. Game designéři na těchto pozicích nejčastěji zasahují do jednotlivých částí hry (herní prostředí, multiplayer, žánr).  Jednotlivé vedoucí pracovníky můžeme rozdělit do následujících kategorií:

  • World designéři – zodpovědní za vývoj celé hry, většinou se jedná o seniorní top managery.
  • Enviroment designéři – se zaměřují na herní prostředí do kterého je hra zasazena, často spolupracují s 2D a 3D grafiky, historiky, architetky a odborníky na umění.
  • Multi-player designéři – připravují pro hráče možnosti sociální interakce a vymýšlí, jak bude samotný multiplayer vypadat (módy, design, sociální interakce).
  • Concept Artists – jedná se o velmi kreativní pracovníky, kteří jsou schopni vytvářet ilustrace charakterů, budov, prostředí atd.
  • Kreativní ředitelé – jedná se o samotné producenty hry, kteří řídí tvorbu hry po marketingové stránce. Od prvotních návrhů, přes vývoj a testování až po marketing a vydání hry.

Příběh

Tvorba herního příběhu je vzdáleně podobná tvorbě scénáře pro film nebo seriál. Ale pouhým napsáním scénáře ke hře práce na příběhu nekončí, je potřeba jej rozvrhnout do jednotlivých úkolů a správně jej hráči dávkovat. Od příběhu se také odvíjí herní prostředí a level-design, který by měl vycházet jak z herního světa tak i ze scénáře. Kromě scénáristů na tvorbě příběhu nejčastěji pracují level-designéři a mission designéři.

Charaktery

Na designu charakterů se podílí velké množství designérů. Prvotní návrhy zpracují charakter designéři, kteří kromě propracovaných 2D ilustrací a 3D modelů připravují i personální specifikace postavy (jak bude bohatá, jaké bude mít životní cíle). Následně si vezmou herní postavu do parády animátoři, kteří ji rozpohybují. V této fázi mohou animátorům pomoct motion capture artists, kteří pomocí digitálních kamer a speciálně upraveného oblečení a předmětů nahrávají pohyby, které jsou následně převedeny na animace.

Obsah

Obsahový game designéři, nebo také script writers mají za úkol spojit jednotlivé nápady na příběh, herní prostředí, charaktery a zvuk do sebe a dát tak hře jistou strukturu. Nejvíce intenzivní pro obsahové designéry je v raných fázích projektu, kdy se vymýšlení konceptu a plánování věnuje nejvíce času.

Zvuk

Designér zvuku je typicky odpovědný za nahrávání zvuků, hudby a dabingu. Někdy za tímto účelem využívá zvuky z reálného prostředí, jindy se snaží zvuky nasimulovat. Zajišťuje spolupráci  s hudebními skladateli a nahrávacími studii. Designér zvuku je také zodpovědný za správné zasazení zvukového záznamu do hry, tak aby přechody animací a zvuků seděly. Špatné synchronizování zvuku a videa může negativně ovlivnit zážitek ze hry.

Richard Andrýsek on FacebookRichard Andrýsek on Instagram
Richard Andrýsek
Richard Andrýsek
Zakladatel
Zakladatel GamesDev.cz a aktivní webový vývojář a datový analytik. Stará se o chod redakce a plánuje směřování projektu. Věnuje se programování, tvorbě her a hernímu průmyslu.