8 Marketingových tipů pro vývojáře indie her

Většina indie her je dlouhodobě nevýdělečných i přes vysokou kvalitu a originalitu her samotných. Co odlišuje úspěšné hry od neúspěšných? Často je to právě oblast marketingu, která rozhodne o úspěchu či neúspěchu indie her. Většina indie vývojářů marketing řeší jen okrajově, nebo vůbec a to především proto, že nemají dostatek prostředků na tvorbu a realizaci marketingové strategie. Připravili jsme pro vás 8 marketingových tipů, díky kterým si vaši hru vyzkouší mnohem více hráčů. Při tvorbě tipů jsme brali v potaz nízkou časovou a finanční náročnost jednotlivých marketingových prostředků.

1. Začněte s propagací včas

Nečekejte s propagací hry až vyjde, začněte s tvorbou marketingu co nejdříve. První marketingový plán by jste měli vytvořit již v raných fázích vývoje hry a s jeho realizací byste také neměli otálet. Vytvořte si stránky na sociálních sítích, snažte se dostat svoji hru do podvědomí herních redaktorů a influencerů. Vytvořte jednoduchý web se screenshoty a základními informacemi o hře. Důležité je udržovat všechny komunikační kanály aktualizované, vytrvat a být konzistentní v tvorbě obsahu jak pro sociální sítě tak i web.

2. Využijte sociální sítě

Založte si pro svoji hru nebo herní studio stránky na sociálních sítích. Pro začátek je vhodné zvolit kombinaci nejpoužívanějších sociálních sítí Facebook, Twitter a Instagram. Na sociální sítě můžete vkládat zákulisní informace, ukázky z procesu tvorby a samozřejmě screenshoty a videa z vaší hry. V pozdějších fázích vývoje je vhodné využít i specializované skupiny na sociálních sítí (hry, herní vývojáři, 3D grafici) a prezentovat svou hru zde. V Česku funguje například Facebook skupina Games Development Community CZ/SK.

Novým trendem v propagaci her je streamování herního vývoje například na platformě Twitch.tv, již během vývoje si takto můžete vybudovat kvalitní základnu svých fanoušků.

3. Vytvořte jednoduché webové stránky

Vytvořte pro svoji hru jednoduchou webovou stránku, kde budou moci hráči i novináři najít potřebné informace o vaší hře. Na stránce by neměly chybět rozsáhlé informace o hře, screenshoty, videa a trailery. Stejně tak odkazy na sociální sítě, blog a hru v online obchodech (Steam, Google Play, App Store a Epic).

4. Udělejte dech beroucí trailer

Trailer je vaší nejlepší příležitostí, jak zaujmout potenciální hráče a dát světu vědět o vaší hře. Délka traileru by neměla přesáhnout dvě minuty, při delší stopáži upadá zájem diváků. Pokud si nevěříte s tvorbu traileru, můžete tvorbu traileru svěřit zkušeným tvůrcům.

Jak by měl správný trailer vypadat? Měl by být krátký ideálně mezi 60 a 90 sekundami. Nejdůležitější část traileru je prvních 5 sekund, kdy máte jedinečnou možnost diváka zaujmout tak, aby se podíval na celý trailer. Je dobré, když se v traileru objevují záběry přímo ze hry, které dokáží hráče zajmout a představit mu základní principy hry.

5. Spolupracujte s herními weby a influencery

Analyzujte trh a pokuste se vybrat vhodné weby s herní tématikou nebo influencery, kteří by byli ochotní si vaši hru zahrát, recenzovat, nebo napsat článek. Připravte ke své hře detailní informace, screenshoty a videa a ty rozešlete redaktorům herních webů a influencerům. Nabídněte jim demo verzi hry nebo přímo plnou verzi v podobě linku nebo klíče. Kontaktujte přednostně České a Slovenské redaktory a influencery, je zde větší šance, že je vaše hra zaujme a budou ochotní o tom napsat nebo natočit video.

6. Vybudujte kolem hry komunitu

Pokud to styl vaší hry umožňuje zapojte komunitu do vývoje hry, můžete udělat například hlasování o podobě některých herních objektů. Udělejte hru modovatelnou, získáte tak skupinu věrných fanoušků, kteří budou vymýšlet vlastní scenária a modely. Vytvořte pro vaši hru Wiki stránku a pomozte tak hráčům poznat jednotlivé aspekty hry.

7. Vydejte hru ve správný okamžik

V dnešní době vychází denně nespočet her, proto je velmi obtížné prorazit s méně známou hrou. Snažte se vydání hry naplánovat tak, aby se nekrylo s vydáním velkých titulů a nezanikla tak ve stínu populárních her. Pokuste se také vyhnout vydání hry v období tradičních slevových akcí jako jsou Velikonoce, Vánoce a Halloween. Nejvhodnější je proto indie hru vydat během ledna a únoru a potom v červenci a srpnu.

8. App Store Optimalizace

V obchodech typu Steam, Google Play a App Store vychází denně desítky her a aplikací, je proto nezbytné udělat optimalizaci stránky s vaší hrou v obchodě. Proveďte si důkladnou analýzu klíčových slov na základě které vytvořte odpovídající název hry a rozsáhlý popisek. Nelze také opomenout vizuální stránku, vytvořte proto nejen poutavou ikonku vaší hry, ale také pečlivě vyberte screenshoty a artworky, které vaši hru nejlépe vystihují. Pokud vám to časové a finanční možnosti dovolují pokuste se hru lokalizovat do co nejvíce jazyků a optimalizovat tak, aby velikost hry byla pro uživatele přijatelná. U běžné mobilní hry by velikost aplikace neměla přesáhnout 100 MB.

Součástí většiny obchodů s aplikacemi jsou i hodnocení uživatelů, které často rozhodují o úspěchu či neúspěchu hry. Snažte se proto uživatele vyzývat k tomu, ať vám zanechají zpětnou vazbu v podobě hodnocení a u negativních hodnocení se snažte s uživatelem komunikovat a případně si vzít i jeho připomínky k srdci a hru dle nich upravit.

Richard Andrýsek on FacebookRichard Andrýsek on Instagram
Richard Andrýsek
Richard Andrýsek
Zakladatel
Zakladatel GamesDev.cz a aktivní webový vývojář a datový analytik. Stará se o chod redakce a plánuje směřování projektu. Věnuje se programování, tvorbě her a hernímu průmyslu.