Aseprite – profesionální pixel art editor za rozumnou cenu

Aseprite je profesionální pixel art editor pro tvorbu 2D grafiky a animací s velkým množstvím nástrojů, které využijí především herní vývojáři. Oblíbený u mnoha profesionálů je především díky jednoduchému rozhraní a ovládání, které je stejné jako u Adobe Photoshop. Aseprite se na první pohled od většiny běžných pixel art editorů liší netradičním pixelovým rozhraním, které ale nemusí vyhovovat každému. I na to vývojář David Capello myslel a v Aseprite si můžete snadno změnit rozhraní na některou z předpřivanených šablon a nebo si můžete vytvořit svou vlastní šablonu. Aseprite je open source projekt, který si můžete zkompilovat přímo ze zdrojového kódu a nebo si jej zakoupit na oficiálních stránkách a podpořit tak vývojáře. Editor je také možné si zakoupit na platofrmách itch.io, Humble Bundle a Steam za €14,99.

Proč tvořit pixel art v Aseprite?

Aseprite má mnoho funkcí, které vám ulehčí každodenní tvorbu pixel artu a animací. Pojďme si projít ty nejdůležitější funkce, kvůli kterým se Aseprite vyplatí pořídit.

Nastavitelnost barevné palety – málokterý program vám nabídne tak snadnou manipulaci a tvorbu palet jako Aseprite. Vložit staženou paletu, nebo uspořádat barvy zabere opravdu chvilku.

Pixel perfect čáry – editor umožňuje zvolit si při používání nástroje pen možnost pixel perfect, která zaručí, že vaše čáry a křivky nebudou obsahovat dvojité pixely.

Rotace pixelů – při rotování malých objektů v Aseprite budou v kterémkoliv úhlu zachovány pixely tak, jako před rotováním.

Tvorba animací – pokud jste někdy tvořili animace v Adobe Flash, pak vám tvorba animací v Aseprite přijde povědomá. Editor si vzal to nejlepší z Adobe Flash a doplnil to například o funkci Tag Frames, která vám umožní pojmenovat části vaší animace.

Náhledové okno – slouží k přehrávání animací a zobrazování nakreslených obrázků 1:1 již během kreslení.

Export souborů – Aseprite umožňuje exportovat obrázky a animace do běžných formátů (.gif, .png, .jpg, .svg). Kromě běžného exportu umožňuje editor také exportovat jako Sprite Sheet, což vytvoří z vaší animace tabulku obrázků vhodnou k importu do herního enginu.

Bohužel editoru stále chybí tilemap editor, který by pomohl mnohým herním vývojářům při tvorbě tile setů do her. Dobrá zpráva je, že se na tilemap editoru již pracuje a měl by být součástí některého z následujících updatů.

Užitečné návody a tutoriály

Pokud chcete používat Aseprite pro tvorbu pixel artu, ale nevíte kde začít, nezoufejte. Představíme vám několik jednoduchých video tutoriálů, které vás seznámí se základními nástroji i pokročilými technikami.

Guide for Beginners od známého umělce a YouTubera MortMort vám představí všechny základní nástroje (Pen tool, Line tool, Shape tool, Eraser, Paint bucket, Selection tool). Dále je ve videu přehledně vysvětlena tvorba a manipulace s vrstvami a nastavení vlastních barevných palet.

Ve videu Animation Timeline & tools se dozvíte jak efektivně využívat timeline pro tvorbu animací. Od nastavení počtu snímků za sekundu až po přidání tagů jednotlivým sekvencím v timeline. Dále se dozvíte jak používat při tvorbě pixel art animací preview window.

Pokud vás některý z návodů zaujal, nebo se chcete dozvědět více o tvorbě pixel artu navštivte YouTube kanál MortMort kde najdete spoustu skvělých tutoriálů a videí věnujících se pixel artu.

Richard Andrýsek on FacebookRichard Andrýsek on Instagram
Richard Andrýsek
Richard Andrýsek
Zakladatel
Zakladatel GamesDev.cz a aktivní webový vývojář a datový analytik. Stará se o chod redakce a plánuje směřování projektu. Věnuje se programování, tvorbě her a hernímu průmyslu.